Open brief gericht aan het schepencollege.
  • Foto van schrijverMoesj

Open brief gericht aan het schepencollege.

Beste leden van het schepencollege,

Na 20 jaar van onzekerheid, politieke beloftes en omzwervingen naar alle uithoeken van Dendermonde heeft De Speelplaneet nog steeds geen vaste stek gevonden.

Met deze brief willen wij in de eerste plaats het stadsbestuur oproepen om zijn verantwoordelijkheid op te nemen. In de tweede plaats willen we duidelijkheid scheppen naar de buitenwereld toe, nadat we zelf de voorbije maanden in de pers enkele onjuistheden lazen.

Zoals u weet is een vaste locatie voor de speelpleinwerking van Dendermonde al 20 jaar een heikel punt. Groot was dan ook onze teleurstelling toen het stadsbestuur een aantal jaar geleden het reeds zeer concrete project in Appels op het laatste nippertje schrapte. Het alternatieve project te Baasrode, dat ons snel daarna door de schepen van jeugd werd voorgesteld, gaf ons echter opnieuw hoop. De mooie locatie, groene omgeving en het vooruitzicht op een eigen stek laten ons tot op vandaag nog steeds dromen van een mooie speelpleintoekomst.

Helaas lijkt ook dit project nu voor ons met een sisser af te lopen. Waar we ons op heden, na de ellenlange discussies van de laatste jaren, al tevreden zouden stellen met enkel een eigen ruimte voor al ons materiaal, kan zelfs dat ons ineens niet meer gegarandeerd worden.

Na jaren van sjouwen met ons hele hebben en houwen, soms tot vier keer per zomer, naar 10 verschillende locaties in Groot-Dendermonde, kan u onze teleurstelling en noodkreet in de vorm van deze open brief ongetwijfeld begrijpen. Wij vragen enkel een vast materiaallokaal op het terrein, wat een basisvoorwaarde is voor een kwaliteitsvolle speelpleinwerking.

Dit is niet de eerste keer maar hopelijk wel de laatste keer dat we dit probleem aankaarten. Als wij voor elke loze belofte een baksteen hadden gekregen, had er nu reeds een jeugdcentrum gestaan. Wij zouden veel liever onze energie steken in het organiseren van een fantastische zomer voor de (dagelijks meer dan 90) kinderen op De Speelplaneet. Dit is een oproep om een oplossing te creëren voor een probleem dat al zo lang aansleept. We hopen dan ook dat het stadbestuur, ook na de verkiezingen, zijn verantwoordelijkheid opneemt.

Spelen is een recht!

Vriendelijke groeten,